Fietstocht naar België

Na maanden hard werken eindelijk vakantie.
Zondag 27 april vertrekken Dick en ik om 9 uur voor een fietstocht van 600 km naar België. Vandaag prachtig weer met 22 graden en helaas windkracht 4 tegen. Via de LF2a naar Rotterdam. Het pontje van Slikkerveer naar Kinderdijk vaart nog niet op zondagmorgen. Via de brug over de Noord naar Papendrecht en oversteken per pont naar Dordrecht. Prachtige oude binnenstad! Bij de moerdijk-bruggen gaat het wegens werkzaamheden even mis. Koffie drinken in Zevenbergen. De wegen in West Brabant zijn saai. Na Oudenbosch  zoeken we een camping op. We eten chinees in Oudenbosch. ’s Nachts gaat het regenen.
De volgende dag is het koel met 12 graden en we hebben nog steeds wind tegen. Via Nispen, Huijbergen en de Kalmthoutse heide fietsen we via onverharde paden en villawijken Antwerpen in. Aan de zuidkant van Antwerpen ligt een jeugdherberg waar ze nog een plekje voor ons hebben. Net binnen begint het te regenen. ’s Avonds eten we in BOW’s restaurant. Lekker maar niet goedkoop.
Een buslading oosteuropese jongelui heeft ons vannacht wakker gehouden. Op dinsdagmorgen verlaten ze als een speer de ontbijtzaal, als aangekondigd wordt dat de bus om 8 uur vertrekt. Wij  fietsen een uurtje later langs de Schelde Antwerpen uit. Daarna rijden we langs de rivier de Rupel. We stoppen bij een oude baksteenfabriek om een paar foto’s te maken. Het pontje bij Boom laat lang op zich wachten. Daarom fietsen we maar naar de brug. Als we langs de aanlegplaats komen keert het pontje net terug. Onze tijdwinst: 2 minuten. Via het mooie Mechelen rijden we langs het kanaal naar Leuven. De jeugdherberg is vol en we kiezen voor het IBIS hotel in de Brusselse straat in het centrum. De eerste regenbui van de dag valt als we door het centrum dwalen. Leuven is prachtig met zijn stadhuis, Grote markt, Oude markt en Begijnhof. We eten een lekkere pizza in een restaurant in de 3 engelenberg. Vandaag was het nog steeds koud en hadden we wederom wind tegen.
Woensdag 30 april. Net Leuven uit worden we geconfronteerd met een wegomleiding. Via een kasseistrook van een kilometer en een glibberig paadje komen we weer op de route. Voor het eerst deze trip begint het te regenen. We volgen de Vlaanderens Fietsroute LF6 tot aan Outgaarden en een weg richting Waremme om  via het dal van de Jeker naar Tongeren te fietsen. Gelukkig klaart het op en hebben we de wind nu meer van opzij. Maar nog steeds te koud met maar 12 graden! We rijden afwisselend door Vlaanderen en Wallonië. Omdat ik denk dat ik in Wallonië ben vraag ik in het frans de weg naar Oleye. De echtgenoot wordt er bijgehaald en ik hoor dat het vlamingen zijn. Ook in Tongeren is de jeugdherberg vol, maar aan het Reguliersplein vinden we een mooi pension Het Reguliershuisje. Tongeren is oud maar niet zo mooi als Leuven.
Na een fantastisch ontbijt gaan we langs de Jeker op weg naar NL. Nu hebben we de wind eindelijk mee. Het is zonnig maar nog steeds fris met 13 graden. Langs het fort Eben Emael rijden we naar Kanne. Vanaf hier volgen we Vlaanderens fietsroute LF7 naar Thorn. Daar zit het terras vol met wereldfietsers. Na 100 km komen we in Nederweert aan waar we neerstrijken in een rokerig Hotel Mereveld. Van blijdschap hangen we de vlaggen (fietsbroek en handschoentjes) uit. Na een zomerse regenbui eten we chinees in Mei Garden en ontmoeten daar Fien en Jan die wandelend op weg zijn naar Santiago de Compostela. Vandaag 100 km gefietst.
Vrijdag. Vandaag naar den Bosch via de LF7. Het is gelukkig wat warmer, 16 graden, geworden en de wind zit in de goede hoek. in Eindhoven is het even zoeken maar via Liempde, Boxtel, St Michielsgestel (broer zit in Griekenland) rijden we vlot naar den Bosch. Alle pensions en hotels zijn vol. Er zijn nog twee 1-persoonskamers in hotel Jo van den Bosch. De fietsen worden gestald bij het station. We sjouwen het hele centrum door Vismarkt, Uilenburgkwartier, Markt, Parade enz. We drinken een biertje en eten in het Hart van Brabant.
Zaterdag 3 Mei. Vandaag naar huis met warm en zonnig weer en oostenwind! Via Heusden , Giessen, Gorinchem, Schoonhoven, Haastrecht, Gouda en een vernieuwd fietspad langs de A12 rijden we na 603 km Zoetermeer binnen. Het was een prachtige vakantie. Mijn hoofd is weer leeg en mijn portemonnee ook. Maar gezellig was het wel. Dick bedankt!
En ook de weergoden bedankt die er voor zorgden dat we slechts een uurtje regen onderweg gehad hebben.